Het belang van een huisstijl

 

Een huisstijl is de basis voor de visuele identiteit van je bedrijf en is al terug te vinden voor onze jaartelling. Pottenbakkers gebruikten bijvoorbeeld merktekens om te laten zien welke potten zij hadden gemaakt.

 

Mijn ervaring is dat het belang van een goede huisstijl door startende ondernemers vaak wordt onderschat. Het is vaak de sluitpost op het investeringslijstje. Pas wanneer het bedrijf goed loopt, beseft de ondernemer welke impact een consequent gebruikte huisstijl kan hebben en realiseert zich dat een huisstijl bijdraagt aan kostenbesparing.

Je logo is het gezicht van je bedrijf. Daarmee laat je zien wie je bent, hoe betrouwbaar je bent en het zorgt voor herkenning. Een bedrijf met een eigen huisstijl neemt zichzelf serieus.

 

Wat is een huisstijl?

 

Je huisstijl is je visuele identiteit. Dat kan zijn: De schrijfwijze van de naam van de organisatie, eventueel het gebruik van een beeldmerk, het gebruik van vaste kleuren, van steeds hetzelfde lettertype, de vaste opmaak van drukwerk en internetuitingen.

 

Het logo en de kleuren kunnen op vele plekken terug komen. Huisstijldragers zijn onder andere het drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, formulieren, rekeningen en brochures. Ook de website, social media, naamborden, bewegwijzering, stands op tentoonstellingen, relatiegeschenken, vlaggen, koffiekopjes in de kantine, audiovisuele presentaties en het wagenpark zijn dragers van de huisstijl en kunnen bedrukt worden met het logo.

 

PORTFOLIO

HANDLETTERING

INFO / PRIJZEN

AUTEURSRECHT

 

De meeste ontwerpen, of het nu communicatie-, product- of ruimtelijke ontwerpen zijn, zullen onder de bescherming van de Auteurswet vallen, van schetsontwerp tot definitief ontwerp. Het maakt niet uit wat het toepassingsgebied is; het auteursrecht geldt voor alle soorten media waarin het ontwerp wordt verwerkt, zoals drukwerk, 3D en multimedia/digitaal.

 

Of een ontwerper zelfstandig of in opdracht werkt, maakt voor het auteursrecht niet uit, dat berust (op een paar uitzonderingen na) altijd bij de ontwerper als maker. Het auteursrecht stelt de ontwerper in staat te bepalen hoe zijn ontwerp mag worden gebruikt en door wie.

WERKWIJZE

 

Denken en doen!

Het ontwerpen van een huisstijl of logo wordt pas gedaan nadat er een inventarisatie is gemaakt van een aantal zaken:

Wat is onze business? Hoe willen we overkomen? Willen we een woordbeeld of ook een vignet? Welke kleuren zijn van belang? Moet het logo ook in zwart/wit? Op welke dragers moet de huisstijl worden voortgezet? Al deze zaken moeten in een duidelijke briefing komen te staan. Vervolgens wordt er een begroting gemaakt. Na goedkeuring een planning van ontwerpfase, presentatie en uitvoering.

Stap voor stap van strategie, dan creatie naar realisatie.

 

 

Redactievergadering magazine "Burgum heeft meer".

MIJN STIJL

 

Bij mijn ontwerpen staat de stijlvorm nooit vast, wel mijn stijl van werken. Ik ben geïnteresseerd, georganiseerd, werk snel, maar secuur. De stijlvorm is iedere keer anders; elke opdrachtgever verdient een vernieuwend en onderscheidend concept, een op maat bedachte huisstijl of ander grafisch ontwerp.

 

TARIEVEN

Ontwerp: 75,- /uur

Dtp: 60,- /uur

Begeleiding drukwerk/bespreking: 50,- /uur

Webonderhoud tekstueel: 50,- /uur

Webonderhoud grafisch of technisch: 75,- /uur
Handlettering 40,-/uur

(prijzen op basis van een minimum van 15 min, excl. btw)

Monique Dijksman

Oude Oosterstraat 14

8911 LD  Leeuwarden

 

06-21221443

 

info@moniquedijksman.nl

info@deschepperij.nl